Romanya cumhurbaşkanlığı seçiminde Tiktok sürprizi

Romanya Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde TikTok’a Yönelik Soruşturma

Avrupa Birliği yönetiminden bir sözcü, Romanya Ulusal Görsel-İşitsel Konseyi’nin Avrupa Komisyonu’ndan video paylaşım platformu TikTok’un Romanya cumhurbaşkanlığı seçimlerinde oynadığı rolü araştırmasını istediğini belirtti. Sözcü, Komisyon’un Romanya Dijital Hizmetler Koordinatörü, İletişimde Yönetim ve Düzenleme Ulusal Otoritesi ANCOM ile yakın iletişim halinde olduğunu ve durumu yakından takip ettiğini ifade etti.

Geçtiğimiz Pazar gerçekleşen cumhurbaşkanlığı seçiminin ilk turunda bağımsız sağcı aday Calin Georgescu, TikTok platformundaki güçlü performansıyla yaklaşık %22.95 oy alarak seçimin galibi ilan edildi. Reformist Elena Lasconi ise Merkez sağ Romanya’yı Kurtar Birliği’nden (USR) yüzde 19 oy oranıyla ikinci sırayı aldı ve ikinci turda Georgescu’ya karşı yarışacak.

Ağustos 2023’te yürürlüğe giren Dijital Hizmetler Yasası (DSA) kapsamında TikTok dahil olmak üzere AB’deki en büyük çevrim içi platformlar şeffaflık kurallarına uymak zorunda. Avrupa Komisyonu, seçimler öncesinde ve sırasında sosyal medya platformlarının sistemik riskleri azaltmak için rehberler yayınladı.

Bulgaristan-Romanya Dijital Medya Gözlemevi tarafından hazırlanan bir rapora göre TikTok, Romanya’da siyasi içerik politikalarını ihlal ettiği iddiasıyla 88 reklamı kaldırdı. Ancak platformun siyasetçiler ve siyasi partilerle bağlantılı hesapların para kazanma özelliklerini kullanmasını sınırlamadığı belirtildi.

TikTok platformu, seçimlere ilişkin yanlış bilgilendirme ve aldatıcı içeriklere karşı önlem almak adına Topluluk Kurallarını uyguladığını ve güvenilir seçim bilgilerini ulaştırmak için Seçim Komisyonu ile işbirliği içinde olduğunu vurguladı.

Siyasi Bilgi Kaynağı Olarak Sosyal Medya

Gözlemevi’nin analizine göre Romanyalılar için sosyal medya tercih edilen siyasi bilgi kaynağı haline geldi. TikTok’un hem ana akım siyasetçileri hem de medyayı temsil etmeyen seçmenler için önemli bir platform olduğu belirtildi.

Rusya’ya yakın söylemleri ve aşı karşıtı mesajlarıyla tanınan Georgescu, kampanyasının finansman kaynağını kamuoyuyla paylaşmadı. Mart ayında AB’de kabul edilen yeni kurallar ile bilgi manipülasyonuna ve yabancı müdahalelere karşı koymayı amaçlanmıştır.

Sosyal Demokrat Parti’den (PSD) Romanya Başbakanı Marcel Ciolacu, seçim kampanyası sırasında en yüksek harcama miktarını gerçekleştiren aday olarak öne çıktı. Ayrıca Sağcı Romen Birliği İttifakı’ndan (AUR) George Simion ve USR’den Elena Lasconi’nin harcama miktarları da rapor edildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir