Welcome to Our Website

Girişimciden ‘kiralık’

HAYATINIZDA sadece birkaç kez kullanacağınız bir eşyayı satın almak yerine kiralamak daha ekonomik bir seçenek olabilir, ya da aldığınız ama ihtiyacınız olmayan bir ürünü kiraya vererek ek gelir sağlayabilirsiniz. Peki ama nasıl? Bu sorunun yanıtı yeni bir girişime ilham oldu. Zeynep Eliçin ve Hande Sevinç deneyimlerinden yola çıkarak, kiraya veren ve ihtiyacı olanı tek çatı altında buluşturdu. ‘İhtiyacın varsa kirala’ diyerek iki yıl önce ‘Varsapp’ platformunu kuran genç girişimciler yola çıkış hikâyelerini ve yeni dönem hedeflerini paylaştı…

KAYAKLA BAŞLADI…

Varsapp’in kurucu ortağı Hande Sevinç, kiralama platformu fikrinin nasıl doğduğunu şöyle anlattı:

“Yola çıkış hikâyemiz ortağım ve 10 yıllık dostum Zeynep’in bir kayak macerası ile başlıyor. Zeynep, ilk kez yapacağı kayak tatili için heyecanlı bir şekilde tüm ekipmanlarını satın alıyor ve kayağa gidiyor. Maalesef kayak yaparken dizi sakatlanıyor ve yeni satın aldığı, sadece bir kez kullandığı eşyalarıyla birlikte geri dönüyor. Ardından bu ürünleri satmak istese de satın aldığı bedelin çok düştüğünü görüp aklına kiralama seçeneği geliyor. O dönem globalde örnekleri olsa da Türkiye’de böyle bir sistem bulunmadığından bu isteği gerçekleşemiyor. Hem Zeynep’in hem de benim bu işi yapabileceğimize olan inancımızla İTÜ Çekirdek’e başvurduk ve kabul edildik. Eğitim süreci ve İTÜ Çekirdek’in destekleri sayesinde 2021 yılından itibaren hizmet veriyoruz.”

YATIRIMLA GÜÇLENDİ

1 Eylül 2021’de web sitelerini, Kasım 2021’de de mobil uygulamalarını devreye aldıklarını anlatan Sevinç, “Varsapp’in ortaya çıkmasının ve büyümesinin ilk adımları girdiğimiz kuluçka merkezi ve buradan aldığımız hibeydi. Bu hibe sayesinde web sitemizi ve şirketimizi kurabildik. Ardından çeşitli yarışmalardan gelen ödüllerle de bu tarafı destekledik. Çünkü ilk başladığımızda Zeynep de ben de öğrenciydik ve öyle büyük bir sermayeye sahip değildik. Varsapp’i canlıya almamızdan tam 1 yıl sonra ilk yatırımımızı aldık. Eylül 2022’de ilk yatırım turumuzda 1.2 milyon TL, Ağustos 2023’te ikinci yatırım turumuzda ise 200 bin yatırım aldık” şeklinde konuştu.

NASIL KİRALANIYOR

Sevinç kiraya verme ve kiralama sürecini de şöyle özetledi: “Kiraya verenler ücretsiz bir şekilde üye olduktan sonra yine ücretsiz bir şekilde profilim bölümünde yer alan ‘İlan Oluştur’ kısmına tıklayarak gerekli bilgileri doldurup ilan oluşturabiliyor. Ardından ürün çeşitli kontrollerden geçerek yayına alınıyor ve kiralanmaya hazır oluyor. Kiralama geldiğinde ise operasyonel tüm yönlendirmeleri alarak kargo ile ürünü gönderebiliyorsunuz. Kiralama tarafındaysanız da sistem çok kolay. Ürün ilanına girdikten sonra size sunduğumuz takvim seçeneğinden size gelmesini ve iade etmek istediğiniz tarihi seçiyorsunuz. İstanbul’daysanız ürün adresinize geliyor ve adresinizden geri alınıyor. İstanbul dışındaysanız adresinize gelen ürünü size gelecek ücretsiz kargo kodu ile en yakın kargo şubesine bırakmanızı rica ediyoruz.”

Kirama söz konusu olduğunda ilk akla gelen soru da ‘Eşyam zarar görürse ne olacak? Genç girişimci Hande Sevinç bu soruya şu yanıtı verdi: “Türkiye’de ilk kez günlük eşya kiralama sigortasını gerçekleştirdik. Ürününüzün başına bir şey geldiğinde çeşitli incelemelerden geçiyor ve tamir edilebiliyorsa ürün geri kazandırılıyor. Ürün kullanılamayacak durumdaysa ürün ilanı oluşturulurken girilen ve operasyon ekibimiz tarafından kontrol edilen ikinci el satış bedeli hesaba yatırılıyor.”

YURTDIŞINA AÇILIYOR

İSTANBUL, Ankara ve İzmir’de başlattıkları operasyonlarında bugün 20 şehre ulaştıklarını söyleyen Hande Sevinç, “Siteyi ilk canlıya aldığımız tarih olan 1 Eylül 2021’de yalnızca spor&outdoor, anne-bebek ve hobi kategorileri mevcutken, şu anda oyun konsolları&VR, monitör ve bilgisayar, buharlı temizlik makineleri gibi hayatın pek çok alanından kategoriler dahil olmak üzere yaklaşık 30 farklı alt kategoride hizmet veriyoruz. Mobil uygulamamızın indirme sayısı 100 bin kişiye ulaştı. İlk başladığımız günden itibaren sepet tutarımız yüzde 380, son 3 ay içerisinde ise yüzde 75 artış gösterdi. Bunun sebebi ise kullanıcıların sisteme alıştıkça daha uzun dönemlik kiralamalar yapmaya başlamış olmaları. Türkiye’de kazandığımız tecrübeler ve büyümemizle beraber globale açılarak kiralama alışkanlığını herkese kazandırmayı hedefliyoruz. Yurtdışına açılmak için yıl sonunda pazar testlerine başlayacağız. 2024 yılının ikinci çeyreğinde ise Avrupa’da olmayı hedefliyoruz” diye konuştu.

‘İKİ ÇALIŞANI OLAN 668 BİN TL HİBE ALABİLİR’

MİLLİ Eğitim Bakanlığı’nın geçtiğimiz temmuz ayında sonlanan Ustalık Telafi Programı kapsamında sunduğu danışmanlık hizmetiyle 30 firmanın toplam 21 milyon 98 bin TL hibe almasını sağlayan insan kaynakları platformu Kolay İK, şimdi de bakanlığın ‘Çıraklık Eğitim Programı’ için danışmanlık hizmeti veriyor. Kolay İK’nın, çözüm ortakları arasında yer alan Neprotech işbirliğiyle sunduğu danışmanlık çerçevesinde, şirketin hibeden yararlanıp yararlanamayacağı, potansiyel hibe tutarı, dokümantasyon ve kayıt işlemleri, uzman bir ekip tarafından takip ediliyor.

Kolay İK CEO’su Çağlar Yalı “Çıraklık Eğitim Programı’nda da iki çalışanı olan bir şirket toplam 668 bin 482 TL, 50 çalışanı olan bir şirket ise toplam 16 milyon 712 bin TL’ye varan hibeden yararlanabilir. Bu süreci yönetmemiz için bize başvuran şirket, programa katılmaya hak kazanırsa hibe üzerinden pay alıyoruz ancak katılmaya uygun değilse hiçbir ücret talep etmiyoruz” dedi. Çıraklık Eğitim Programı’na, ‘18-22 yaş aralığında ve eğitim durumu ortaokul mezunu, lise terk veya açık lise öğrencisi’ çalışanları olan şirketler, herhangi bir kayıt üst limiti bulunmaksızın başvurabiliyor.

BULUT HARCAMALARI KOBİ’LERİ ZORLUYOR

Küresel salgınla hız kazanan dijital dönüşüm, küçük ve orta ölçekli şirketler () için de bulut benimsemesini hızlandırdı. 2022’de KOBİ’lerin bulut benimsemesinin 2019’a kıyasla en az yüzde 56 arttığı bilinirken, yüksek maliyetler KOBİ’leri zorluyor. Flexera tarafından yayımlanan 2023 Bulutun Durumu raporunda kurumsal işletmelerle KOBİ’lere, ‘İşletmenizin bulut konusunda karşılaştığı en büyük zorluk nedir?’ sorusu yöneltildi.
Bu soruya 750 şirket temsilcisi de “bulut harcamalarını yönetmek” yanıtını verdi.

Rapora göre, 5 KOBİ’den dördünün bulut dönüşümünde karşılaştığı en önemli zorluğun bulut maliyetleri olduğu ortaya çıktı. Konuyla ilgili değerlendirmelerini paylaşan yeni nesil bulut entegratörü Codit Teknoloji’nin CEO’su
Faki Özgür, “Bulut servislerinin veya fiziksel sunucu donanımlarının çoğu dolar bazlı fiyatlandığı için, KOBİ’ler yükselen maliyetlerden muzdarip. Aralarında Türkiye’nin de olduğu 17’yi aşkın pazarda yürütülen bu araştırma,
bulut maliyetlerinin işletmeler üzerinde oluşturduğu yükü gözler önüne seriyor.

Rapora göre KOBİ’lerin yüzde 39’u her yıl 600 bin dolara kadar bulut harcaması yaparken, yüzde 30’unun yıllık bulut harcaması 1.2 milyon dolara kadar çıkabiliyor” diye konuştu. 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir