Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) blog sayfası Merkezin Güncesi’nde “Reeskont Kredilerinde Katma Değer Odaklı İhracatçı Skoru Uygulaması” başlıklı analiz yayınladı.
Reeskont kredilerinin sağlıklı bir şekilde kullanımının finansman kaynaklarının etkin dağıtımı açısından büyük önem taşıdığına vurgu yapılan analizde, yeni uygulamanın net ihracatçı firmalara odaklanarak yüksek teknolojili şirketlere öncelik tanıdığı belirtildi.
Merkez Bankası, ihracatçılara yönelik reeskont kredilerinin verimli kullanımını sağlamak amacıyla düzenli analiz çalışmaları yürütmekte olup, son yıllarda reeskont kredilerine ilişkin yapılan değişiklikler ve 13 Ocak 2025’te hayata geçecek olan ihracatçı skoru uygulamasına dair detayları paylaştı.
Reeskont kredilerinin etkinliğini artırarak cari dengeye daha fazla katkıda bulunmayı ve KOBİ’lere uygun finansman şartları sağlamayı hedefleyen Merkez Bankası, reeskont kredileri çerçevesinde yapılan uygulama değişikliklerine değinirken, net ihracatçılık kriterinin firma seçiminde temel belirleyici haline geldiğini ve günlük reeskont kredi limitlerinin artırılarak finansmana erişimi kolaylaştırıldığını belirtti.
Analize göre, Aralık 2018’de reeskont kredilerinden faydalanan firma sayısı yaklaşık 2 bin 100 iken, Ekim 2024’te bu sayının yaklaşık 8 bine yükseldiği ve KOBİ’lerin reeskont kredisinden faydalanan firma sayısındaki artışın dikkat çekici olduğu bildirildi.
İhracatçı skoru uygulamasında kullanılacak parametreler ve ağırlıklar hakkında bilgi verilen analizde, her bir firmanın performansı bankalar tarafından firmanın beyan ettiği veriler üzerinden değerlendirildiğinden bahsedildi.
Analize göre, net ihracatçı firmalar net ithalatçı firmalara göre daha yüksek performans ve potansiyele sahip. Bu nedenle, ihracatçı skoru uygulamasının düşük potansiyelli net ithalatçı firmalar yerine yüksek potansiyelli ihracatçıları desteklemeyi amaçladığı belirtildi. Ayrıca, reeskont kredisi kullanan firmalar arasında ‘ihracatçı skoru yüksek’ ve ‘ihracatçı skoru düşük’ olmak üzere iki farklı grup belirlendiğinde, yüksek skorlu firmaların toplam ihracatın önemli bir kısmını gerçekleştirdiği ortaya konuldu.
Analizi kaleme alanlar tarafından firma verileri ve yöntemler kullanılarak yapılan analizde yüksek skorlu firmaların genellikle net ihracatçı ve orta-yüksek teknolojili ürünler ihraç ettiğine dikkat çekilirken, düşük skorlu firmaların ise genellikle net ithalatçı olduğu belirtildi.
Kaynak: Anadolu Ajansı (AA)